«Ή αλλάζουμε ή βουλιάζουμε». Η συγκεκριμένη φράση, στην επιχειρηματική μάλιστα σκηνή, είναι όχι απλά διαχρονική αλλά και εύστοχη με πάμπολλα παραδείγματα να την αποδεικνύουν. Μέσα στα χρόνια εγχώριες και διεθνείς επιχειρήσεις διαφοροποιούν την γραμμή παραγωγής τους και την φιλοσοφία τους είτε απλώς για να επιβιώσουν είτε για να φτάσουν ακόμα πιο ψηλά στο επιχειρηματικό γίγνεσθαι και τα καταφέρνουν, όπως δείχνουν τα παρακάτω δέκα παραδείγματα.
Apple: Από το υπόγειο ενός σπιτιού στην κορυφή του επιχειρείν
Τρανό παράδειγμα αποτελεί η πιο αξιοθαύμαστη και με τη μεγαλύτερη αξία εταιρεία παγκοσμίως, η Apple. Έχοντας επιτύχει να εντυπωσιάσει το αγοραστικό κοινό με τον Macintoch όλοι θα περίμεναν πως η εξέλιξή της θα στηριζόταν σε αυτό ακριβώς το προϊόν. Ωστόσο η δόξα από τους υπολογιστές δεν κράτησε πολύ και τα Windows του μεγαλύτερου ανταγωνιστή της κατάφεραν να την κατατροπώσουν. Ως αποτέλεσμα τα κέρδη της άρχισαν να συρρικνώνονται μέχρι που… αποφάσισε να στρέψει το ενδιαφέρον της αλλού και να συστήσει στο κοινό το νέο, τότε, iPod και φυσικά το πρώτο iPhone. Έκτοτε η πορεία της εταιρείας είναι ανοδική αποδεικνύοντας επανειλημμένα πως ο επαναπροσανατολισμός της στα έξυπνα τηλέφωνα ήταν η ορθότερη επιχειρηματική κίνηση που θα μπορούσε να είχε κάνει.
Microsoft: Οι γλώσσες προγραμματισμού την απογειώνουν στο «σύννεφο»
Αντίστοιχη στροφή βέβαια έκανε και ο βασικός ανταγωνιστής λίγο αργότερα. Η MicroComputer Software, δημιούργημα των Μπιλ Γκέιτς και Πολ Άλεν ξεκίνησε πουλώντας τη γλώσσα προγραμματισμού BASIC στην MITS. Το 1980 ωστόσο διαβλέποντας τις δυνατότητες ενός μικρο-υπολογιστή, η Microsoft αποφάσισε να λανσάρει στην αγορά το δικό της λειτουργικό σύστημα, με μια διαφορετική έκδοση του τότε Unix, που ονομαζόταν «Xenix». Η επιτυχία της ήρθε λίγο αργότερα με το MS-DOS το οποίο χρησιμοποίησε η IBM για το PC που κατασκεύαζε. Την παγκόσμια αναγνώρισή της ωστόσο την οφείλει σα Windows που ακολούθησαν και την μετέτρεψαν σε κυρίαρχο πωλητή λειτουργικού για προσωπικούς υπολογιστές. Σήμερα βέβαια, προοικονομώντας για ακόμα μια φορά την τάση της εποχής, η προσοχή της έχει στραφεί και στις cloud υπηρεσίες, γεγονός που δεν αποκλείεται να την κατατάξει στην κορυφή μιας ακόμα επιτυχημένης επιχειρηματικής λίστας στο μέλλον.
Wrigley: Με κάθε αγορά σαπουνιού δώρο μια τσίχλα
Κι όμως η Wrigley δεν πωλούσε πάντα τσίχλες. Στην πραγματικότητα ο William Wrigley αντιλήφθηκε την αξία της τσίχλας μέσα από μια προσωπική εμπειρία. Όταν το 1890 μετακόμισε στο Σικάγο επιβίωνε ως πωλητής σαπουνιού και baking powder. Για να καλοπιάσει τους πελάτες να αγοράσουν από αυτόν είχε την φαηνή ιδέα να δίνει δώρο τσίχλες. Μόνο που το δώρο που έδινε αποδείχτηκε πιο δημοφιλές κι από το ίδιο το προϊόν που πουλούσε . Κάπως έτσι αποφάσισε να κάνει στροφή, δημιουργώντας τις δικές του τσίχλες και σήμερα να έχει έσοδα δισεκατομμυρίων αποτελώντας συνάμα και ένα από τα πιο αναγνωρίσιμα εμπορικά σήματα στην αμερικανική ιστορία.
Παπαστράτος Phillip Morris International: Από τα τσιγάρα σε ένα μέλλον χωρίς καπνό
Μπορεί να ακούγεται παράδοξο μια παραδοσιακή καπνοβιομηχανία να επενδύει σε ένα μέλλον χωρίς καπνό, αλλά το σωστό επιχειρείν επιτάσσει την προσαρμογή στις ανάγκες κάθε εποχής. Κι αν το καλοσκεφτεί κανείς από την δεκαετία του ’60 που κάθε γυναίκα ήθελε να μοιάσει με τη μοιραία φιγούρα με το τσιγάρο ανα χείρας των διαφημιστικών πόστερ – θεωρώντας πως έτσι βάζει ένα ακόμα λιθαράκι στην ισότητα των δύο φύλων – έχουμε περάσει σε μια εποχή που οι βλαβερές συνέπειες του τσιγάρου κρούουν των κώδωνα του κινδύνου σε κάθε καπνιστή. Αυτός ήταν και ο λόγος που η Philip Morris International αποφάσισε να δημιουργήσει το δικό της καπνικό προϊόν μειωμένου κινδύνου. Η νέα εποχή έρχεται και στην Ελλάδα όπου η Παπαστράτος, με μια επένδυση ύψους 300 εκατ. ευρώ στη μονάδα της στον Ασπρόπυργο, θα αρχίσει σύντομα να παράγει τα προϊόντα καπνού νέας γενιάς, στις ράβδους καπνού για το IQOS, το καινοτόμο, , καπνικό προϊόν της που αποτελεί μια καλύτερη εναλλακτική του τσιγάρου. Η επένδυση σταθμός σε ένα μέλλον απαλλαγμένο από τον καπνό του τσιγάρου και με άμεσο αποτύπωμα στην ελληνική οικονομία, την πρωτογενή παραγωγή και την κοινωνία, μετατρέπει τη χώρα μας σε ένα από τα ελάχιστα διεθνή κέντρα παραγωγής καπνικών προϊόντων νέας γενιάς, ενισχύοντας ταυτόχρονα και τις ελληνικές εξαγωγές. Επιπλέον, όμως, προδιαγράφει κι ένα λαμπρό μέλλον για την εταιρεία που έλαβε εγκαίρως υπόψη της τα σημεία των καιρών.
Avon : Τα βιβλία έμπνευση για τα καλλυντικά
Η Avon, ένα από τα πιο δημοφιλή ονόματα στα προϊόντα μακιγιάζ, τα οποία μάλιστα πωλεί δια αντιπροσώπων σε όλο τον κόσμο έχει μια παρόμοια με την Wrigley πορεία. Ο David H. McConnell ήταν πωλητής βιβλίων όταν συνειδητοποίησε ότι οι γυναίκες πελάτες του ενδιαφέρονται περισσότερο για τα δωρεάν δείγματα αρωμάτων που συνόδευαν τα βιβλία από τα ίδια τα βιβλία. Κάπως έτσι ξεκίνησε να πουλά καλλυντικά και να στελεχώνει την εταιρεία με γυναίκες πιστεύοντας πως ήταν ικανότερες να διαφημίσουν το προϊόν που απευθυνόταν στις ίδιες. Όπως απέδειξε η συνέχεια δεν είχε άδικο.
Nestlé: Οι σοκολάτες δίνουν τη θέση τους σε ένα μέλλον χωρίς ζάχαρη
Εκτιμώντας σωστά την παγκόσμια τάση για έναν πιο υγιεινό τρόπο ζωής και μέλλον η Nestlé αποφάσισε να περιορίσει τη ζάχαρη και τα μειονεκτήματά της στη ζωή μας. Με μια πορεία 100 και πλέον χρόνων από το «γαλακτούχον άλευρον Nestlé» πραγματοποιεί σήμερα τη δική της επιχειρηματική στροφή στην υγιεινή διατροφή, χρησιμοποιώντας στα προϊόντα της, μια καινοτόμα και διαφορετική της ζάχαρης γλυκαντική ουσία. Έτσι καταφέρνει να προσφέρει στους καταναλωτές γλυκές γεύσεις χωρίς τα βλαβερά επακόλουθα της ζάχαρης και φυσικά να συμβαδίσει με την εποχή, ή και να πρωτοπορήσει.
ΙΒΜ: από ζυγαριές σε cloud services
Από τις αρχές του προηγούμενου αιώνα η Computing-Tabulating-Recording Company (C-T-R), μετέπειτα International Business Machines Corporation διατηρούσε ηγετική θέση στον τομέα της έρευνας και της εφαρμοσμένης μηχανικής. Βέβαια οι υπολογιστές ήρθαν πολύ αργότερα. Στην αρχή η εταιρεία κατασκεύαζε ζυγαριές και συσκευές χρονομέτρησης για βιομηχανική χρήση. Ακολούθησαν ο πρώτος υπολογιστή μεγάλης κλίμακας της IBM που βασιζόταν σε λυχνίες κενού, το πρώτο σύστημα αποθήκευσης δεδομένων σε δίσκο, η γνωστή γλώσσα FORTRAN και μετέπειτα τα personal computers όπου και επισφράγισαν την επιτυχία της. Μετέπειτα ωστόσο αποφάσισε να επαναπροσδιορίσει και πάλι το προϊόν της στρεφόμενη σε υπηρεσίες cloud και στην τεχνητή νοημοσύνη.
Suzuki: Από τους αργαλειούς στα αυτοκίνητα
Μπορεί η εταιρεία να είναι σήμερα γνωστή για τις μοτοσικλέτες της και τα αυτοκίνητά της ωστόσο δεν ήταν αυτή η αρχική της προσήλωση. Από το 1910 ως το 1935 ο Michio Suzuki ήταν ο διασημότερος εφευρέτης και προμηθευτής μηχανών αργαλειού που χρησιμοποιούνταν στη βιομηχανία μεταξιού της Ιαπωνίας. Ως γνήσιος εφευρέτης όμως στην αναζήτησή του για καινοτόμα για την εποχή προϊόντα αποφάσισε να επενδύσει στην «μετακίνηση» θέτοντας τις βάσεις για να γίνει η εταιρεία αυτό που είναι σήμερα.
HP: Οι ηλεκτρικές γεννήτριες γεννούν τους υπολογιστές
Αντίστοιχη επιτυχία είχε και η στροφή της Hewlett-Packard, η οποία από μηχανολογική εταιρεία που κατασκεύαζε πλήθος ηλεκτρονικών προϊόντων όπως γεννήτριες ήχου και σημάτων το 1968 δημιούργησε τον πρώτο μεγάλης κλίμακας προσωπικό υπολογιστή. Βέβαια η προσπάθειά της να πείσει κάθε Αμερικανό να βάλει στο σπίτι του έναν υπολογιστή στέφθηκε με επιτυχία μόνο το 1990, όταν διαφοροποίησε εντελώς την γραμμή παραγωγής της. Έκτοτε στο επίκεντρο της προσοχής της παραμένουν σταθερά οι υπολογιστές και τα συστήματα εκτύπωσης και σκαναρίσματος.
Nintendo : Οι σακούλες για ηλεκτρικές σκούπες «μεταμορφώθηκαν» σε παιχνίδια
Μπορεί το όνομα Nintendo στη συνείδηση του καταναλωτικού κοινού να είναι συνηφασμένο με την διασκέδαση, τον Super Mario και άλλα αντίστοιχα video games, όμως η εταιρεία υπήρχε αρκετούς αιώνες πριν από αυτό. Τότε μάλιστα συνήθιζε να επιχειρεί σε διάφορους τομείς από την παραγωγή ρυζιού και σακούλων για ηλεκτρικές σκούπες μέχρι την ξενοδοχεία με μια μικρή αλυσίδα για ημιδιαμονή. Η στροφή ήρθε το 1966 όπου και αποφάσισε να στοχοπροσηλωθεί στα ηλεκτρονικά παιχνίδια και τις κονσόλες κερδίζοντας αμέριστη δημοτικότητα στο καταναλωτικό κοινό για τα επόμενα 40 χρόνια.
Πηγή: insider.gr
Αναδημοσίευση από: http://antikleidi.com
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου