Εχουν εξαιρετικές επιδόσεις σε ό,τι κι αν αποφασίσουν να κάνουν: στα μαθηματικά, στις φυσικές επιστήμες, στη μουσική ή στον αθλητισμό. Μαζί όμως με τις όποιες εκπαιδευτικές πρωτιές, οι κινέζοι μαθητές γυμνασίου και λυκείου συχνά κληρονομούν από το εκπαιδευτικό σύστημα της χώρας τους και... ψυχοσωματικά προβλήματα. Σκληρή μελέτη, εννιάωρα διαγωνίσματα και αφόρητη πίεση είναι η καθημερινότητα, ιδίως σε όσα σχολεία έχει επιλέξει ως «βιτρίνα» το καθεστώς του Πεκίνου.
Τα καλά νέα έρχονται πάντα πρώτα: για δεύτερη συνεχόμενη φορά τα λυκειόπαιδα των σχολείων της Σανγκάης στην Κίνα πρώτευσαν στην έκθεση της PISA (Programme for International Student Assessment), μια έρευνα του ΟΟΣΑ (Οργανισμός Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης). Η μελέτη, που διεξάγεται κάθε τρία χρόνια, αξιολογεί τον «επιστημονικό αλφαβητισμό» μαθητριών και μαθητών αλλά προβαίνει και σε μια ευρύτερη διεθνή αξιολόγηση των εκπαιδευτικών συστημάτων 65 κρατών της υφηλίου.
Αυστηρό σχολικό πρόγραμμα
Είναι η δεύτερη φορά μετά το 2010 που οι μαθητές από την κινεζική μεγαλούπολη στρογγυλοκάθονται στην κορυφή της σχετικής λίστας, με την εφημερίδα «Guardian» να επισημαίνει σε δημοσίευμά της πως «τα αποτελέσματα κατέδειξαν ότι οι κινέζοι μαθητές είναι τρία χρόνια μπροστά σε γλωσσικό, μαθηματικό και επιστημονικό αλφαβητισμό από τους συνομηλίκους τους σε άλλες χώρες του κόσμου, συμπεριλαμβανομένης της Βρετανίας».
Για τον λόγο αυτόν αυτές τις ημέρες η υπουργός Παιδείας της Βρετανίας Ελίζαμπεθ Τρας πραγματοποιεί επίσημη επίσκεψη στη Σανγκάη προκειμένου να ξεναγηθεί στα σχολεία αυτά και να ενημερωθεί προσωπικά. Οπως τονίζουν ειδικοί, το εκπαιδευτικό σύστημά της φέρνει καλά αποτελέσματα εξαιτίας δύο παραγόντων: ενός αυστηρά οργανωμένου σχολικού προγράμματος και της συνεργασίας μεταξύ γονέων και εκπαιδευτικών.
Οπως σημειώνεται, το 45,9% των γονιών στη Σανγκάη επικοινωνούν συχνά με τους διδάσκοντες για την απόδοση των παιδιών τους, ενώ το 40% των μαθητών της πόλης παρακολουθούν μετά τη λήξη του σχολικού ωραρίου πολύωρα ιδιαίτερα μαθήματα προκειμένου να προετοιμαστούν για τις εθνικές εξετάσεις. Και εδώ δεν έχουμε να κάνουμε με απλά διαγωνίσματα αλλά με ένα πραγματικό μαρτύριο: προκειμένου ένας μαθητής λυκείου να περάσει σε ένα κινεζικό πανεπιστήμιο πρέπει να γράψει καλά στο Gaokao (Γκάοκαο), τις αντίστοιχες γενικές «πανελλαδικές», που όμως διαρκούν... εννέα ώρες χωρίς διάλειμμα για ξεκούραση. Και επειδή οι εξετάσεις αυτές θεωρούνται καθοριστικές για το επόμενο στάδιο της εκπαιδευτικής πορείας των παιδιών από τους ίδιους τους γονείς, τα παιδιά υποφέρουν κάτω από την αυστηρή πίεση να πετύχουν πάση θυσία.
Οταν λέμε «πάση θυσία», το εννοούμε: πέρυσι ένας κινέζος μπλόγκερ ονόματι CHImushroom ανάρτησε μια σειρά φωτογραφίες που έδειχναν παιδιά ενός κινεζικού λυκείου της πόλης Σιάογκανγκ, στην Κεντρική Κίνα, να έχουν περάσει στα χέρια τους, εν ώρα μαθήματος, ορούς αμινοξέων προκειμένου να ανταπεξέλθουν σωματικά στα επίπονα διαγωνίσματα.
Το σχολείο, με τη σειρά του, επιβεβαίωσε πως όντως αυτό συνέβη σε μία από τις αίθουσες και μάλιστα με τη συγκατάθεση των παιδιών, που θεώρησαν πως δίχως ιατρική βοήθεια δεν θα γινόταν να τη... βγάλουν καθαρή ως τις κρίσιμες γενικές εξετάσεις του Ιουνίου.
Τυπικά η πίεση αποδίδει καρπούς, αφού πάνω από το 80% των μαθητών του συγκεκριμένου σχολείου-«βιτρίνας» του συστήματος έχουν εισαχθεί τα τελευταία χρόνια στην τριτοβάθμια εκπαίδευση (το εθνικό ποσοστό δεν ξεπερνά το 24%).
«Εκπαιδευτικός πυρετός»
«Παρά τις επιτυχίες των μαθητών της Σανγκάης, το εκπαιδευτικό σύστημα της πόλης έχει προβλήματα: δίνει μεγάλη έμφαση στην απλή αποστήθιση, την "παπαγαλία", της σχολικής ύλης αγνοώντας οτιδήποτε άλλο» λέει στη βρετανική εφημερίδα ο Λάο Κάισενγκ, καθηγητής στο Τμήμα Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου του Πεκίνου.
Βέβαια, με την ισχυρή μεσαία τάξη της Κίνας να έχει καταληφθεί από έναν άνευ προηγουμένου «εκπαιδευτικό πυρετό» και να πιέζει τα παιδιά της να μπουν σε ένα καλό πανεπιστήμιο, ως «διαβατήριο» για μια καλύτερη ζωή στο μέλλον, αυτή η τακτική μάλλον θα συνεχιστεί.
Για την ιστορία, να αναφέρουμε ότι η Ελλάδα κατέλαβε την 42η θέση στο σύνολο των 65 χωρών στην έκθεση της PISA.
Αναδημοσίευση από: http://teleytaiothranio.blogspot.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου